MonaH
Takk for grundig omtale! Godt å se at noen tar seg tid til å teste slikt utstyr ordentlig. Vi vurderer å bytte ut de gamle teflonbrettene våre.
Granittemaljert stekebrett GN1 1Z (Mm11p20) gir en robust, ripebestandig overflate som tåler intensiv bruk i kombidampere og konvensjonelle ovner. Vi ser på praktiske fordeler, vanlige feil, vedlikehold og hvem som bør velge dette brettet fremfor alternativer.

120 porsjoner på 45 minutter. Kombidamperen går for fullt. Da er det for sent å oppdage at stekebrettene ikke tåler temperaturen – eller at varmefordelingen er ujevn. Granittemaljert stekebrett GN1 1Z (Mm11p20) er konstruert for å matche den pulsen. Overflaten kombinerer slitestyrken til granitt med den termiske stabiliteten til emalje. Hvorfor velge noe annet? Erfaringer fra norske storkjøkken som har byttet fra standard aluminiumsbrett sier sitt. Men hva med fallgruvene – og hva koster et feilkjøp i svinn og tapt tid? Denne vurderingen viser hva du bør unngå, og hvordan du maksimerer levetiden i daglig drift.
Artikkelen er skrevet med utgangspunkt i denne siden hos Gastroline.
Produkt du leser om
Se fullstendig produktinformasjon, priser og tekniske spesifikasjoner. Bestill profesjonelt storkjøkkenutstyr fra Gastroline.
8 kommentarer
Takk for grundig omtale! Godt å se at noen tar seg tid til å teste slikt utstyr ordentlig. Vi vurderer å bytte ut de gamle teflonbrettene våre.
Hvordan er det med rengjøring av disse brett? Er de like enkle å holde rene som de sier? Vi har slitt med andre emaljerte brett som fikk striper etter noen runder i maskin.
Ser bra ut, men prisen er saftig. Er det virkelig så mye bedre enn de rimeligere variantene fra andre merker? Og hvor lenge varer de egentlig i et travelt storkjøkken?
Noen som har testa dem i en eldre kombidamper? Vi har en Rational SCC 201 og lurer på om størrelsen passer perfekt eller om det er slingringsmonn.
Har brukt disse i snart ett år på en travel restaurant. Tåler mye juling, og ingen riper så langt. Veldig fornøyd med den tunge følelsen – de ligger stødig på rista.
Tips: husk å temperere brettet før du setter inn kald mat. Vi la merke til at temperaturen sprikte mindre når vi lot det stå i romtemperatur en stund før bruk. Unngår også at emaljen sprekker.
Kjøpte to stk for et halvt år siden, men vi har allerede sett små sprekker i emaljen ved kantene. Bruker kun på vanlig steking, ikke grill. Skuffende for prisen.
Vi har hatt disse brettene på alle avdelinger i to år nå. De ser fortsatt nesten nye ut, og det sier mye med tanke på hvor mye vi bruker dem. Anbefaler å kjøpe inn i bulk når de er på tilbud.